PERFORMANCELITTERATUR #8: SHADI ANGELINA BAZEGHI OG MORTEN SØNDERGAARD

Fri entré
Sprog: Dansk

Med arrangementsrækken PERFORMANCELITTERATUR #1 til #8 har foreningen Arkiv for fremført litteratur præsenteret en lang række forfattere, der på forskellig vis har arbejdet med eller interesseret sig for oplæsningen. Til dette ottende og foreløbigt sidste arrangement præsenteres de to digtere Shadi Angelina Bazeghi og Morten Søndergaard.

Shadi Bazeghi Angelina (f. 1974) debuterede med digtsamlingen ’Vingeslag’ i 2015, og udgav i 2020 digtsamlingen ’Flowmatic’ -- hun er uddannet fra Forfatterskolen og har læst astronomi på Københavns Universitet. Derudover er hun redaktør og oversætter, og har bl.a. oversat digte af forfatterne Forugh Farrokhzad og Audre Lorde til dansk.

Morten Søndergaard (f. 1964) debuterede med digtsamlingen ’Sahara i mine hænder’ i 1992. Han har udgivet en lang række værker, der bevæger sig i grænselandet mellem litteratur, billedkunst, musik og performance. Senest har han udgivet sine samlede digte under titlen ’Fra i dag, samlede digte 1992-2017’, samt en oversættelse af Gilgamesh (i samarbejde med Sophus Helle).

Til arrangementet vil Shadi læse op af digtene i ’Flowmatic’ akkompagneret af pianist Frederik Blæsild Vuust. Digtene i ’Flowmatic’ er rå, gennembankede, smadrede og smukke, og er, ligesom resten af hendes forfatterskab, formet af en unikt kraftfuld stemme, der med udgangspunkt i kroppen og erindringen rækker ud gennem sproget -- rasende, skrøbeligt, afmagtsfuldt, ømt og i chok -- ud mod krogene i denne ”fucked-up verden”. Samtidig åbner internettet sin mund og taler med i digtene, former dem – en erfaring af infiltration og en bevægen sig mellem forskellige verdner, der er næsten umulig at ruske sig fri af i den verden, vi lever i idag.

Morten, der i dagens anledning optræder i skikkelse af arkivaren, vil under sin optræden forbinde forskellige retninger i sit forfatterskab og sit kunstneriske virke i en oplæsning, der først og fremmest handler om ordene, om deres lyd, deres omstændigheder, deres udseende, temperaturer osv. For i virkeligheden ønsker arkivaren at træde tilbage fra spotlyset og lade arkivet tale af sig selv. Morten er sin egen akkompagnatør under sin optræden, han former selv den musik, oplæsningen foregår sammen med – alt sammen som del af det samme arbejde med litteraturen. Og bag ved arkivaren rejser der sig en enormt stor, geologisk skikkelse som ikke er uden betydning: det er det bjerg i Toscana, hvor Morten bor og arbejder i øjeblikket, der rækker ind i digtene.

Arrangementsrækken er en del af projektet Performancelitteraturen: Scene og arkiv. Projektet er udført af foreningen Arkiv for fremført og performet litteratur. Igennem en længere række initiativer kredser projektet om at undersøge, hvad en digtoplæsning kan udtrykke som litterær form, og projektet arbejdet på sikre at digtoplæsninger bliver dokumenteret og bevaret for eftertiden. Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune og Dansk Forfatterforening, og afvikles i samarbejde med Kunsthal Aarhus.

Billede: Portræt af Shadi Angelina Bazeghi, 2015. Foto: Jakob Dall.
Billede: Portræt af Shadi Angelina Bazeghi, 2015. Foto: Jakob Dall.
Billede: Portræt af Morten Søndergaard, 2019. Foto: Tina Axelsson.
Billede: Portræt af Morten Søndergaard, 2019. Foto: Tina Axelsson.

Støttet af