Sidsel Meineche Hansen
End-user

Sidsel Meineche Hansens udstilling End-user i Kunsthal Aarhus sammenstiller nye og eksisterende værker. Udstillingen er den første i en trilogi af udstillinger, centreret omkring udviklingen af en sexrobot, som kan købes på forudbestilling. Det kumulative udstillingskoncept bestående af markedsundersøgelser, produktion af en prototype og investeringsmodel er skabt af Sidsel Meineche Hansen til Kunsthal Aarhus, KunstWerke, Berlin og SMK, København.

De tre udstillinger har hver deres titel med værker skabt specifikt til de enkelte institutioner, men med et samlende konceptuelt og tematisk omdrejningspunkt med fokus på det industrielle kompleks, som forbinder sexrobotten til kroppens arbejdskraft. Robot betyder ‘tvunget arbejde’. Kolonisering og kroppen som vare er derfor kernen for både produktionen og kritikken af sexrobotten som model og værk.

Med afsæt i Meineche Hansens udstilling SECOND SEX WAR på Gasworks Gallery, London og Trondheim Art Museum (2016) fortsætter kunstneren sin research af kroppen, reproduktion og kopiering af kroppe som mulige fysiske og/eller virtuelle avatarer. Meineche Hansen bruger sine skulpturer, akvareller, ler-relieffer, laser-cut-træsnit og computer-genererede billeder som et medium til kritisk at udforske den virtuelle verden. Udstillingerne præsenterer værker skabt af avancerede digitale teknologier samt analogt fremstillede objekter. Herigennem sammenfletter og debatterer kunstneren den institutionaliserede og seksualiserede krop.

Sidsel Meineche Hansen er uddannet fra Kunstakademiet i København i 2007, hun har læst på Städelschule i Frankfurt og taget en MA i Research Architecture på Goldsmiths, University of London. Meineche Hansen blev i 2018 ansat som underviser på Det Jyske Kunstakademi i Aarhus. Hun er bosat og arbejder i London.

Støttet af

”Udstillingen er én i en serie med fællestitlen ”Preorder I-III”, og måske burde man samle hele konceptet og dermed give et stærkere syn på et ellers interessant emne. Overordnet set er der næring nok i temaet, men i den aktuelle version er der mere luft end substans.”

Jyllands-Posten, Lars Svanholm, 11.07.2018

”Vi er helt nede i uafklarede grænseudforskninger af krop og artefakt, sind og omverden og så, jo bevares, kapitalistisk sexindustri og futurisk kønskamp.”

Weekendavisen, Jacob Wamberg, 31.08.2018.