MUSEUM FOR FREMTIDEN

Museum for fremtiden
Museum for fremtiden

Køb billet
Ved særlige bookinger i forbindelse med 'Museum for fremtiden', kontakt: bookings@kunsthal.dk

Aldersgrænse: anbefalet fra 13 år.
Vi advarer om, at der i oplevelsens andet rum forekommer et scenarie med en krigsscene, som for nogen virker voldsom.

Med kunstværker af:
FERDINAND AHM KRAG
HELENE NYMANN
STUDIO THINKINGHAND

I samarbejde med:
SORT/HVID
AARHUS TEATER

Tekst og iscenesættelse:
CHRISTIAN LOLLIKE

Dramaturgi, kuratering og ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet:
ANDERS THRUE DJURSLEV

Scenografi og kostume:
FRANCISKA ZAHLE, HELLE DAMGÅRD

Lysdesign:
MORTEN KOLBAK

Lyddesign:
ASGER KUDAHL

Sprog: Dansk
Varighed: 60 min

Information: Mød op 15 minutter før den iscenesatte udstilling med opladet mobiltelefon og et sæt hovedtelefoner, der passer til din mobiltelefon. Ved din ankomst i Kunsthal Aarhus bliver du instrueret i at logge på et lokalt netværk (“Museum for fremtiden,” kode: fremtidskunst), og åbne hjemmesiden: museumforfremtiden.dk. Du vil i øvrigt blive bedt om at aflevere dine sko, da 'Museum for fremtiden' skal opleves på strømpesokker eller i bare tæer.


Kunsthal Aarhus er stolt af at præsentere det tværkunstneriske projekt Museum for fremtiden, kurateret af Anders Thrue Djurslev, dramaturg ved teater Sort/Hvid og ph.d.-studerende hhv. ved Aarhus Universitet, Kunsthal Aarhus og Sort/Hvid. Nye kunstinstallationer af de danske kunstnere Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann og kunstnergruppen Studio ThinkingHand er udviklet til denne dramatiserede og iscenesatte kunstudstilling, som er realiseret gennem Kunsthal Aarhus’ samarbejde med Sort/Hvid og Aarhus Teater, to af Danmarks mest anerkendte teatre. Set fra de to forskellige discipliner, samtidskunst og teater, er udstillingen et produkt af en usædvanlig krydsning mellem billedkunst, teater og akademisk forskning omkring fremtiden.

Om projektet

Museum for fremtiden er både en kunstudstilling og en teaterforestilling, hvor de medvirkende er de besøgende selv. Når Kunsthal Aarhus slår dørene op den 1. september, er kunsthallens stueetage forvandlet til én sammenhængende udstilling. Kunsthallens besøgende inviteres i grupper til at følges igennem en serie af omsluttende kunstinstallationer og scenografier, der kredser om forholdet mellem fortid, nutid og fremtid. I hovedtelefoner instruerer en dramatisk fortællerstemme publikum til at tage del i museets værker, som får en fortælling til at komme til live i en dramaturgi.

Billedkunstnerne Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann og Studio ThinkingHand har udviklet nye kunstinstallationer, der hver indtager et af gallerierne. Realiseret i forskellige medier aktiverer værkerne hele vores sanseapparat og præsenterer alternativer til de ildevarslende fremtidsforestillinger, som præger vores klimatruede tid. Hver især foreslår de gentænkninger af vores forhold til os selv, vores tid og vores plads i historien ved at række tilbage i den dybe urtid, gribe ind i den menneskelige biologi og demonstrere menneskets sammenfiltring med andre organismer og livsformer. Værkerne udfordrer tilsammen nogle af de grundlæggende modsætninger, der strukturerer vores opfattelse af tid og historie, fortid, nutid og fremtid.

Hall of Psychopomps (2022) af Ahm Krag er et kultisk rum beklædt med tegninger af mystiske ansigter. Tegningerne knytter evolutionære forbindelser mellem mennesker og dyr, geologiske fossiler og kulturhistoriske ikoner, underjordiske landskaber og kosmiske formationer i en magisk udvidelse af tidens identitetsforhandlinger. Nymanns video Ode to Creode *(2022) og skulpturparret *Ode to Creode X (2022) og Ode to Creode Y (2022) er baseret på hendes studier i historiske hukommelsesteknikker og genetiske dynamikker. Sammen iværksætter skulpturer og video en kropslig refleksion over forholdet mellem genetik og hukommelse, arv og miljø, fortid og fremtid. Studio ThinkingHands installation Vita . Necro . Vita (2022) består af søjlelignende skulpturer af symbiotisk bakterie- og gærkultur kaldet “SCOBY,” som hæves og sænkes af motorer i vandfyldte akrylbassiner. Med værkets ukønnede, hybride og flydende kroppe peger Studio ThinkingHand på fremtider, hvor kultur og natur, menneskeligt og ikke-menneskeligt, kunstigt og ægte, liv og død er vævet sammen.

Billedkunstnernes værker er orkestreret af Sort/Hvid i en dramaturgi af teaterinstruktør og dramatiker Christian Lollike og kurator/dramaturg Anders Thrue Djurslev med lyddesign af Asger Kudahl og scenografiske installationer af Franciska Zahle og Helle Damgård.

Et udstillingskatalog (redaktører: Anders Thrue Djurslev og Mathias Kokholm), udgivet og distribueret af Antipyrine, indeholder interviews med de deltagende kunstnere samt bidrag af Madame Nielsen, Ida Marie Hede, Center for Militant Futurologi, Boris Groys, Françoise Vergès, Mela Dávila Freire og popstjernen Tobias Rahim.

Særlig tak til Kvadrat, Jacob Lund (Aarhus Universitet) og Solveig Gade (Københavns Universitet).

Om kunstnerne

Ferdinand Ahm Krag (f. 1977) er billedkunstner og professor ved Skolen for maleri og billedbaserede praksisser på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Blandt soloudstillinger kan nævnes Root of itself, Gallery Møller Witt, Aarhus (2017); Forcefield Climber, Overgaden, København (2015); Le dejeuner sur l’herbe, IMO, København (2013). Hans værker er repræsenteret i samlingerne på Statens Museum for Kunst, Randers Kunstmuseum, Esbjerg Kunstmuseum og Ny Carlsbergfondet.

Helene Nymann (f. 1982) er billedkunstner og ph.d.-studerende ved Interacting Minds Centre på Aarhus Universitet / Kunsthal Aarhus. Hendes praksisbaserede forskningsprojekt Memories of Sustainable Futures: Remembering in the Digital Age har modtaget Novo Nordisk Fondens Mads Øvlisen-stipendiat med særligt potentiale billedkunst.
Hun er uddannet fra Malmö Kunstakademi og Goldsmiths College i London. Seneste soloudstillinger tæller Ars Memoria: Memes for Imagination, Kunsthal Aarhus (2019); Helene Nymann: Screen-Series, New Museum, New York, USA (2019); Rundetårn via SixtyEight Art Institute, København (2017); Fridman Gallery, New York (2017); INSCRIBED Oh Locus Locus, Le-sous-commun, Berlin (2016).

Studio ThinkingHand er en dansk-australsk kunstnerduo bestående af Rhoda Ting (f. 1985) og Mikkel Dahlin Bojesen (f. 1988), der arbejder med ny naturforståelse i samarbejde med andre-end-menneskelige arter, såsom svampe og bakterier, og syntetiske materialer, såsom beton og robotter. Soloudstillinger tæller Feral Fetish, Politikens Forhal (2021); A Foreign Forest, Kunsthal Nord (2021); Entangled Encounters, Munkeruphus (2020); FUGUE, Kvit Galleri (2019); Amongst Ruins, Wonderland Art Space (2018).

Om kurator og teaterinstruktør/dramatiker

Anders Thrue Djurslev (f. 1990) er dramaturg på Sort/Hvid samt ph.d.-studerende ved Æstetik & Kultur på Aarhus Universitet, Kunsthal Aarhus og Sort/Hvid, støttet af Ny Carlsbergfondets Forskningsinitiativ i praksisbaseret kuratering. Tidligere har Djurslev været dramaturg på forestillinger som Lina Hashims The Touch (2020), Madame Nielsen og Christian Lollikes Verdensfrelserinden (2021) og Ida Marie Hede og Niels Erlings Work Bitch (2021). Med Museum for fremtiden og sit ph.d.-projekt forener Djurslev rollen som dramaturg på teatret med kuratorens funktion i en undersøgelse af samtidskunstens og -teatrets fremstilling af tid og historie.

Christian Lollike (f. 1977) er dramatiker, instruktør og kunstnerisk leder af det københavnske teater Sort/Hvid. Han står bag en lang række teaterforestillinger og tværkunstneriske værker i ind- og udland. Lollikes dramatik er oversat til flere europæiske sprog og sat op mange steder i flere lande. Lollike er Aarhus-aktuel med genopsætningen af Erasmus Montanus på Aarhus Teater, som spiller i samme periode som Museum for fremtiden.


Dialoger i forbindelse med Museum for fremtiden
(fri entré)

06.09.2022 kl. 17–18
Hinsides samtidens blik: billedkunstner Ferdinand Ahm Krag i samtale med Anders Thrue Djurslev.

15.09.2022 kl. 17–18
At huske fremtider: billedkunstner Helene Nymann i samtale med Anders Thrue Djurslev.

18.09.2022 kl. 14–16
Oplæsning med Madame Nielsen og Ida Marie Hede: Katalogfejring i samarbejde med Antipyrine for Museum for fremtiden.

20.09.2022 kl. 17–18
Eddikemødrenes queer fremtider: kunstnerduo Studio ThinkingHand i samtale med Anders Thrue Djurslev.

Nb: Endnu et arrangement bliver senere annonceret på kunsthallens hjemmeside: kunsthalaarhus.dk

Helene Nymann, ‘Ode to Creode, Ode to Creode X og Ode to Creode Y’, 2022. Medium: video og skulptur installation, 'Museum for fremtiden'. Foto: Mikkel Kaldal.
Helene Nymann, ‘Ode to Creode, Ode to Creode X og Ode to Creode Y’, 2022. Medium: video og skulptur installation, ‘Museum for fremtiden’. Foto: Mikkel Kaldal.
Studio ThinkingHand, ‘Vita . Necro . Vita’, 2022. Medium: Installation, ‘Museum for fremtiden’. Foto: Mikkel Kaldal.
Studio ThinkingHand, ‘Vita . Necro . Vita’, 2022. Medium: Installation, ‘Museum for fremtiden’. Foto: Mikkel Kaldal.
Ferdinand Ahm Krag, ‘Hall of psychopomps’, 2022. Medium: tegning installation, ‘Museum for fremtiden’. Foto: Mikkel Kaldal.
Ferdinand Ahm Krag, ‘Hall of psychopomps’, 2022. Medium: tegning installation, ‘Museum for fremtiden’. Foto: Mikkel Kaldal.

Støttet af