Sammy Baloji
Other Tales

Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal
Sammy Baloji, Other Tales, 2020, udstillingsview. Foto: Mikkel Kaldal

Other Tales er Sammy Balojis (CD, 1978) første soloudstilling i både Danmark og Sverige kurateret af Matteo Lucchetti (IT, 1984). Den giver mulighed for at tage kunstnerens oeuvre som udgangspunkt for at indgå i en bredere samtale om de kolonialistiske bevægelser og handlinger, der fortsat knytter den vestlige verden og afrikanske territorier sammen. I denne sammenhæng specifikt Den Demokratiske Republik Congo.

Udstillingen giver overblik over Balojis seneste værker, men den byder også på bred indsigt i hans undersøgelsesformer og metoder. Han anvender fotografi, installationskunst, film og skulptur til at (gen)bruge arkivmaterialer og museumsfortællinger på ny – alt sammen på baggrund af både fortidens og vor tids internationale rovdrift på såvel mennesker som mineraler i sit hjemland, Den Demokratiske Republik Congo.

Udstillingen fokuserer på at afdække ”andre” historier – de oversete, undertrykte og glemte fortællinger – om Den Demokratiske Republik Congo og landets plads på verdenskortet. Gennem historien har områdets territorier indtaget en central position på den internationale scene.

Det enorme Congo-bækken har længe været et sted, hvor mange forskellige ressourcer er blevet udvundet: Fra gummi til uran, og i dag ikke mindst kobber, coltan og litium. Congolesiske råvarer er blevet omskabt til dæk, atomenergi og bomber; til elektrisk udstyr, ledninger, motorer og kommunikationsudstyr. Coltan og litium er vigtige råvarer i produktionen af de batterier, der er forudsætningen for det, vi kalder ”grøn energi”. Derfor er de afgørende for udviklingen af elbiler og andre ”bæredygtige” forbrugsvarer. Med andre ord vælger den vestlige verden endnu en gang en løsning på bekostning af det congolesiske territorium og dets befolkning.

Denne særlige opmærksomhed på sammenhængen mellem begivenheder, der kan forekomme fjerne i både tid, rum og betydning er et centralt aspekt i Balojis praksis. Han stræber efter at udbedre brud i kolonialismens tidslinje og samtidig omorganisere de begivenheder, den fortæller om. Baloji anvender et dekolonialiserende blik, der udfordrer de eurocentriske begreber, som den dominerende fortælling bygger på.

Other Tales præsenterer både helt nye værker og et rigt udvalg af Balojis kunst fra de seneste år. Publikum kan blandt andet opleve værker fra serien Fragments of Interlaced Dialogues, der blev vist på documenta 14 i 2017, og et installationsværk fra udstillingen A Blueprint for Toads and Snakes fra Framer Framed i Amsterdam, 2018.

Other Tales er skabt i et samarbejde mellem Lunds konsthall og Kunsthal Aarhus og kunne opleves i Lund i foråret 2020. Jean Christophe Lanquetin (FR, 1963) har skabt udstillingens scenografi.

Du kan se udstillingskataloget her. En engelsk oversættelse af værket Letter from Afonso I of Kongo to Manuel I of Portugal Regarding the Burning of the 'Great House of Idols', Kingdom of Kongo, 5 October 1515, Arquivo Nacional da Torre do Tombo, Lisbon finder du her.

Støttet af