Ulla von Brandenburg
It Has A Golden Sun And An Elderly Grey Moon, Part I & II

Ulla von Brandenburg bruger sit karakteristiske formsprog til at udforske og gøre sig tanker om de traditioner og greb, der findes inden for teateret og historiefortællingens kunst. Udstillingen kombinerer film, arkitektur og installationskunst i von Brandenburgs helt særegne stil, og tager navn efter hendes seneste værk, It Has a Golden Sun and an Elderly Grey Moon (2016). Værket er et kommissioneret værk, som har kunnet realiseres takket være et partnerskab mellem fem organisationer. I anledning af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 er værket gentænkt i Kunsthal Aarhus.

Von Brandenburgs værker er karakteriseret ved deres brug af forhæng, kostumer, rekvisitter og iscenesatte miljøer. De trækker på en lang række historiske referencer, heriblandt det traditionelle tableau vivant, moderne teater, folkeskikke og ikonisk arkitektur. Disse elementer kombineres med sang og bevægelser, og resultatet fremstår som en symbolsk iscenesættelse af ritualiserede møder; noget, der står centralt i hendes oeuvre.

I Kunsthal Aarhus tjener udstillingsrummet i underetagen som ramme for en stedsspecifik installation, hvor den besøgende indbydes til at udforske en række forskellige genstande. Disse genstande, der kan være fremstillet af keramik, træ eller tekstiler, er spredt ud over rummet i en art scenografi, der tydeligt viser von Brandenburgs dybe engagement i det traditionelle håndværk. Den fritstående væg midt i rummet fungerer som lærred for det værk, der har givet udstillingen sin titel: 16 mm-filmen It Has a Golden Sun and an Elderly Grey Moon. Filmen gengiver en performance, der oprindeligt blev udført på en trappe opbygget på scenen i Amandiers-teateret i Nanterre, Frankrig. Den monokromatiske scene oplives af nøje koreograferede sekvenser, hvor dansere holder forskelligt farvede stofbaner op foran sig. Fordelingen af genstande og handlinger inden for det afgrænsede rum og dansernes bevægelser bringer mindelser om urgamle ritualer og gestusser, som er dybt forankret i vores kollektive bevidsthed. De peger på ideer om udveksling og formidling, som efterhånden bliver til iscenesatte riter og ritualer i forbindelse med udvekslingen af gaver, og dermed afslører de også den æstetik, der ligger indlejret i almene menneskelige relationer.

Filmen og installationen sammenstilles her med en ny performance, der udfolder filmens iscenesættelse og koreografi i udstillingsrummet. Denne performance optages på video og vises efterfølgende i installationen, således at de medvirkendes bevægelser giver genlyd gennem de overlappende lag, værkets del I & II.

Denne konstante forskydning af det performative rum fremhæver vigtigheden af rummet i forhold til værkernes formidling og modtagelse; et emne, der står centralt i von Brandenburgs tilgang til det at skabe udstillinger.

Tematikkerne omkring farve, ritualer, bevægelse og tekstiler inddrager os i kunstnerens univers af konstruerede fortællinger, der dels kan være virkelige, dels fri fantasi. Vi træder ind i en verden, hvor virkelighed og illusion, fortid og nutid, installation og performance mødes og overlapper hinanden.

Udstillingen løber frem til 25. februar 2018. Det betyder, at den – sammen med Berlinde De Bruyckeres udstilling Embalmed – afslutter Kunsthal Aarhus’ ambitiøse udstillingsprogram for 2017, et år, som har budt på mange store soloudstillinger i forbindelse med Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad. Udstillingen er realiseret i samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og med støtte fra Beckett-Fonden, Kvadrat, Kulturgesellschaft in Aarhus og Goethe-Institut Dänemark.

Co-commission med:
Aarhus 2017, Danmark; ACCA, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne, Australia; Nanterre-Amandiers, Centre Dramatique National, Nanterre, France; PAMM, Pérez Art Museum Miami, Miami, USA; Pilar Corrias London, London, United-Kingdom; The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto, Canada; Produzentengalerie Hamburg, Germany; Art: Concept, Paris, France; DRAC Nord-Pas-de-Calais / Picardie; La Fonderie Darling, Montréal, Canada.

Textil sponseret af Kvadrat, Tsf Paris, La Plaine Saint-Denis

Direction: Ulla von Brandenburg
Choreograph: Matthieu Doze
Dancers: Duncan Evennou, Hélène Iratchet, Christophe Ives, Viviana Moin, Giuseppe Molino, Benoit Résillot, Pauline Simon
Executive director: Sabine Tarry
Costumes and props: Valentina Dotti, Carina Solothurnmann
Direction of photography: Laurent Coltelloni
Light engineer: Marianne Lamour
First camera assistant: Mathias Sabourdin
Second camera assistant: Laure Ménégale Stagehand Stéphane Germain
Sound operator: Olivier Pelletier
Editing and color grading: Laurent Montaron
Audio post-production: Jeremy Ledda, Laurent Montaron
Laboratory: Film Factory, Paris
Executive production: Karo Sieben, Nogent-l'Artaud, France

Udstillingsperiode: 10. november 2017 – 25. februar 2018
Performances: 10. november 2017, 17:00-19:00 & 11. november 2017, 12:00-17:00

Billeder: Ulla von Brandenburg, It Has A Golden Sun and An Elderly Grey Moon, Part I & II, 2016. Super 16 mm on HD video, colour, sound, 22 min 25 sec. Foto: Martin Argyroglo Fotos: Kåre Viemose. Courtesy the artist and Art : Concept, Paris; Pilar Corrias Gallery, London; Produzentengalerie Hamburg